Aktualności
e-Dziennik
Plan lekcji
Organizacja roku
Wszechnica dziennikarska
Matura
Galeria
Kącik czytelniczy
Office365

Postawy wychowawcze a potrzeby dzieci
Drodzy Rodzice,
na wstępie, ku refleksji, proponuję „kilka słów” autorstwa Janusza Korczaka,pedagoga, pediatry, pisarza, prekursora walki o prawa dziecka.

Nie zawsze jest łatwo – czyli o tym jak budować relację z nastolatkiem
Drodzy Czytelnicy,
do napisania poniższego artykułu skłoniły mnie liczne rozmowy, które przeprowadziłam w ostatnim czasie z rodzicami borykającymi się z trudnościami związanymi z brakiem dobrej komunikacji ze swoimi dziećmi. Faktem jest, iż to, w jaki sposób wygląda relacja z nastoletnim dzieckiem, zależy w dużej mierze od jakości relacji, jaką udało się zbudować, zanim jeszcze dziecko wkroczyło w okres dojrzewania, a także od samego dziecka oraz cech indywidualnych rodziców. Z drugiej strony należy pamiętać, iż bunt nastolatków jest zgodny z normą rozwojową wieku adolescencji.
Oto kilka podstawowych zasad, które w sposób znaczący mogą usprawnić tę trudną komunikację z nastolatkiem.

Emocje – jak nad nimi panować. Wybrane elementy.
Emocje negatywne mają to do siebie, że same się wzmacniają. Jeśli myślisz o kimś, lub o sytuacji negatywnie, to zapewne potrafisz szybko – jak z rękawa - podać wiele przykładów uzasadniających taką opinie. Jednak kiedy oceniasz kogoś lub sytuacje pozytywnie, to zwykle bardziej zastanawiasz się nad tym, co składa się na tę pozytywną opinie. To tak jakby zapytać kogoś o słabe i mocne strony (wady i zalety) – te pierwsze wymieniamy łatwiej, szybciej. Skoro emocje negatywne same się wzmacniają, to nie potrzebują już wsparcia – nie musimy zatem wzajemnie się napędzać i zarażać negatywnymi emocjami. Lęk, niepokój, strach, niepewność, poczucie bezradności, itp. – to naturalne w sytuacjach zagrożenia – jednak nie oznacza to, że trzeba zgubić zdrowy rozsądek i racjonalne działanie. Zatem to nie emocje nad nami, ale my nad emocjami musimy zapanować. Wiem – nie jest to łatwe, ale jest możliwe.
Co robić?

Kiedy twój wpływ jest ograniczony – koncentruj się na tym na co masz wpływ.
Kiedy ludzie mają poczucie, że tracą kontrolę, że mają ograniczony wpływ na to, co dzieje się wokół nich, to rośnie poczucie bezradności. Im większe poczucie bezradności, tym bardziej rośnie niepokój. Ludzie, w obliczy bezradności poznawczej, szukają sposobów poradzenia sobie z nią. Niektórzy słuchają ekspertów i szukają wiedzy obiektywnej, weryfikowanej, ale inni sięgają po nieracjonalne wyjaśnienia, szukają winnych, wygłaszają spiskowe teorie, ulegają mitom.
Ważne, by skupić się na wiedzy medycznej i stosować się do wytycznych. Warto skupić się na tym, na co mamy wpływ.
Wszystkie zasady i zalecenia, które rozpowszechnia m.in. Minister Zdrowia, WHO – żeby myć ręce, wietrzyć pomieszczenia i siebie, dbać o sen i przede wszystkim zostać w domu – to proste, realne i niezbędne sposoby obniżania naszego poczucie bezradności, a zarazem sprzymierzeńcy spokojnej i konstruktywnej walki z zagrożeniem.

Rodzic w obliczu depresji dziecka
Depresja - według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) jest wiodącą przyczyną niesprawności i niezdolności do pracy na świecie oraz najczęściej spotykanym zaburzeniem psychicznym. To choroba, którą można i należy leczyć.
Ważne – depresja to poważna, śmiertelna choroba. Może dotykać ludzi niemal w każdym wieku – dzieci, nastolatki i dorosłych. Przyczyny depresji są złożone, to zwykle kombinacja czynników genetycznych, biologicznych, środowiskowych i psychologicznych. Czytaj dalej...