2 sty 2019

Procedura kontroli obowiązku szkolnego

Szanowni Rodzice,

chcemy zaapelować o współpracę na rzecz kształtowania właściwych postaw wobec obowiązków, docelowo podejmowanych w życiu, a nie tylko w szkole i pomoc w pracy nad wzmacnianiem pożądanych nawyków frekwencyjnych. Zarówno nasze obserwacje,jak i badania w tym zakresie wskazują na bezpośredni, bardzo duży związek pomiędzy frekwencją a efektami uczenia się. Zależy nam na przyroście wiedzy i umiejętności naszych uczniów, ich rozwoju i sukcesach szkolnych oraz życiowych. Bez wzajemnego zrozumienia, wsparcia i rzetelności trudno będzie nam właściwie przygotować tych młodych ludzi do pełnienia ważnych ról życiowych i zawodowych oraz przyjmowania odpowiedzialności za swoje decyzje i działania we wszystkich obszarach ich aktywności. Jesteśmy głęboko przekonani o słuszności takiego stanowiska i wierzymy równie mocno w Państwa gotowość do współpracy nad minimalizowaniem procederu kontrolowanych wagarów.

Zgodnie z  Ustawą o systemie oświaty nauka jest obowiązkowa do ukończenia 18 roku życia.
Zgodnie z art. 20 ustawy o systemie oświaty niespełnienie obowiązku szkolnego i nauki podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Środkiem, mającym na celu wyegzekwowanie obowiązku szkolnego i obowiązku nauki jest grzywna w celu przymuszenia.

Grzywny nie stosuje się wobec ucznia, jako osoby małoletniej. Zgodnie z art. 120 § 2 ustawy egzekucyjnej, nieuczęszczanie dziecka do szkoły skutkować będzie nałożeniem grzywny na jego przedstawicieli ustawowych. Tym samym egzekwowany będzie rodzicielski obowiązek zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia.

Szkoła dopełnia obowiązku kontrolowania realizacji obowiązku szkolnego i nauki.
W związku z powyższym nauczyciele i wychowawcy klas prowadzą dokumentację szkolną (dziennik lekcyjny), rejestrując frekwencję uczniów. W przypadkach wymagających interwencji współpracują z dyrektorem szkoły oraz psychologiem i pedagogiem szkolnym.
Osoby uprawnione, czyli nauczyciel, wychowawca, psycholog lub pedagog oraz dyrekcja szkoły, mają obowiązek przekazania informacji rodzicom (opiekunom prawnym) ucznia
o nieprawidłowościach w realizowaniu obowiązku szkolnego  oraz zagrożeniach  wynikających z takiego faktu. Powyższe informacje przekazywane są w czasie zebrań
z rodzicami, konsultacji, rozmów indywidualnych lub w formie pisemnego powiadomienia.
Osoby uprawnione, wskazane powyżej, udzielają uczniowi upomnienia lub nagany wychowawcy bądź dyrektora szkoły, zgodnie z zapisami w statucie szkoły (Dla liceum: Rozdział 12 § 66 i dla gimnazjum: Rozdział 13 § 69)

Jednocześnie warto pamiętać, że niezależnie od przyczyn niskiej frekwencji ucznia (zarówno usprawiedliwionych, jak i nieusprawiedliwionych godzin), nieuczęszczanie na lekcje, zwłaszcza w przypadku takiej liczby godzin, która przekracza połowę wymiaru godzin  wynikających z planu nauczania dla danego oddziału, uczeń może mieć trudności
w uzyskaniu podstaw do zaliczenia przedmiotu, a tym samym do jego klasyfikowania. Taka sytuacja wiąże się z koniecznością podejścia do egzaminu klasyfikacyjnego i zaliczenia materiału dydaktycznego z danego okresu nieobecności, jednak wyłącznie w przypadku, jeśli uczeń spełnia wymagania, czyli nieobecności ucznia w szkole są usprawiedliwione zgodnie
z zasadami obowiązującymi w szkole. W przypadku godzin nieusprawiedliwionych uczeń musi uzyskać  zgodę Rady Pedagogicznej na  przystąpienie  do egzaminu klasyfikacyjnego. (Zgodnie z zapisami statutu szkoły - dla liceum: Rozdział 9 § 58, dla gimnazjum: Rozdział 9 § 59).

W sytuacji, kiedy rodzice (opiekunowie prawni) ucznia nie kontaktują się ze szkołą lub pomimo wcześniejszych upomnień, czy nagan występują kolejne niepokojące absencje ucznia, szkoła podejmuje inne działania interwencyjne. Szkoła może np. wystąpić z prośbą  do dzielnicowego o wywiad rodzinny oraz do sądu z prośbą o wgląd w opiekę i wyznaczenie kuratora sądowego, a w szczególnych przypadkach dyrektor szkoły może wystąpić 
z  wnioskiem o ukaranie rodziców poprzez nałożenie grzywny, w celu przymuszenia opiekunów do posyłania dziecka do szkoły.

Szanowni Rodzice, przekazując Wam powyższe informacje, mamy nadzieję na owocną współpracę, wymianę informacji i doświadczeń w zakresie wzmacniania najlepszych praktyk wychowawczych, sprzyjających rzetelnemu wykonywaniu obowiązków przez Państwa dzieci a naszych uczniów.

Iwona Haba
Psycholog szkolny

Szlif 03/2024

Nowy numer!

A w nim nowe i świeże artykuły, felietony i wywiady przgotowane przez uczniów klas dziennikarskich.

Szkicownik

Z teczki klas architektonicznych i plastycznych...

Szymon Krajewski z klasy 2F

Wieści z Facebooka

Ranking Perspektyw

Fun­da­cja Edu­ka­cyjna „Per­spek­tywy” potwier­dza, że Liceum Ogól­no­kształ­cącemu nr XIII im. Alek­san­dra Fre­dry we Wro­cła­wiu przy­słu­guje tytuł „Zło­tej Szkoły 2024”

Czytaj dalej...

JUBILEUSZ 50-lecia Szkoły

Jerzy Skoczylas i chór podczas wykonania hymnu szkoły.

Krótki fotoreportaż z uroczystości...

Czytaj dalej...

XXVI SWA

Zdjęcie Jowisza wykonane podczas XXVI Szkolnych Warsztatów Astronomicznych.

Strona archiwalna szkoły

Strona archiwalna LO nr XIII i Gimnazjum nr 48